Bucureștiul face un pas important spre un viitor mai verde și mai prietenos cu bicicliștii. La finalul lunii iulie 2025, Consiliul General al Municipiului București a aprobat oficial Masterplanul Velo, primul document strategic care stabilește direcțiile clare de dezvoltare a infrastructurii pentru biciclete în Capitală.
📌 Ce prevede Masterplanul?
Planul se întinde până în anul 2035 și include:
- 150 km de trasee principale de bicicletă, care să asigure legătura între punctele cheie ale orașului;
- 415 km de trasee secundare, menite să acopere zonele rezidențiale și cartierele;
- Rastele, parcări pentru biciclete și elemente de infrastructură conexă, pentru o experiență completă și sigură pentru utilizatori.
Unul dintre cele mai importante aspecte ale planului este includerea obligatorie a pistelor pentru biciclete în toate proiectele de reabilitare rutieră. Altfel spus, dacă se repară o stradă, ea trebuie să includă și infrastructură velo.
🌍 De ce este important?
Autoritățile își propun ca până în 2035, 90% dintre bucureșteni să locuiască la mai puțin de 500 de metri de o pistă de biciclete. Obiectivul este ambițios: creșterea utilizării bicicletei ca mijloc de transport zilnic până la 18% din totalul deplasărilor urbane, iar până în 2050, procentul ar trebui să ajungă la 30%.
Implementarea planului ar putea reduce cu cel puțin 5% emisiile de gaze cu efect de seră provenite din transportul rutier în oraș, dar și să descongestioneze traficul, să reducă poluarea fonică și să crească nivelul de activitate fizică al populației.
🔧 Provocări și critici
Desigur, orice plan ambițios vine cu provocări:
- O parte din spațiul necesar pistelor va fi obținut prin restrângerea benzilor auto, reorganizarea parcărilor sau redimensionarea trotuarelor, ceea ce poate genera rezistență din partea unor categorii de șoferi sau locuitori.
- Unele piste secundare sunt prevăzute cu o lățime minimă de doar 1–1,5 metri, ceea ce a stârnit critici din partea comunităților de bicicliști, care consideră că siguranța trebuie să fie prioritară, nu doar acoperirea pe hartă.
🗺 Cum se va implementa?
Planul va fi coordonat de Asociația pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI), în parteneriat cu Primăria Generală și cele șase primării de sector. Etapele includ:
- Studiile de fezabilitate pentru fiecare traseu;
- Amenajarea pistelor în paralel cu proiectele de infrastructură rutieră existente;
- Dezvoltarea unei rețele de bike-sharing cu 7.000 de biciclete electrice și 350 de stații, planificată în tandem cu infrastructura velo;
- Amplasarea de mii de rastele și locuri sigure pentru parcare.
🚴 Ce înseamnă acest plan pentru cicliști?
Pentru bucureșteanul obișnuit care merge cu bicicleta:
- Vom avea în sfârșit rute conectate, nu doar piste izolate sau întrerupte.
- Traseele vor lega cartierele între ele, vor ajunge la centre comerciale, școli, instituții și noduri de transport public.
- Va exista o separare fizică clară între pistă și traficul auto sau pietonal, cu spații tampon pentru mai multă siguranță.
- Parcările pentru biciclete vor fi mai numeroase și mai bine poziționate.